Om att njuta


Nej, jag stod inte emot frestelsen att smaka på bullarna i fredags. Mums! Och visst vore livet trist utan njutningar? Men såna här kaloririka varianter bör ju inte avnjutas varje dag. Det finns så många nyttiga saker att njuta av också.

Här är några exempel på sånt jag njuter av:

1. Äta! Vi grillade igår och det är ju en härlig upplevelse i sig med alla dofter som sprider sig från grillen och att sitta utomhus och äta. Just nu njuter jag speciellt mycket av färska frukter och bär, krispiga sallader, alla aptitretande kryddor som kanel, vitlök, ingefära, färska örter, mm.

2. Motionera! Nu när kroppen är med på noterna och orkar så är träningen ett nöje. Dessutom är känslan efteråt underbar den också.

3. Sova! Speciellt att ligga och dra sig på morgonen. Jag ställer alltid klockan en timme innan jag måste kliva upp bara så att jag kan ligga och mysa och vakna långsamt.

4. Skratta! Jag är normalt en glad person som älskar att skoja och retas med mina nära och kära. Jag ler mycket också, åt allt och alla!

5. Djur! Jag älskar (nästan) alla djur och pratar och gosar med mina katter dagligen. Hälsar även på hundar och katter (eller kor och hästar här ute vid Stora Skuggan) när jag är ute och promenerar. Tycker det är roligt att mata fåglar och att lyssna/titta på dem när jag är ute.

6. Barn! Mina egna är superfina (även om de tjuriga tonårsmonstren dyker upp då och då). Men andras går också bra, speciellt bebisar som tycker om när man gosar med dem.

7. Blommor! Jag trivs i naturen, speciellt i skogen eller vid vattnet. Egna trädgården är också rolig (fast inte ogräsrensandet) och att följa alla blommor efterhand som de slår ut. Och att gå ut och plocka sina egna äpplen, hallon, plommon, osv osv.

8. Bada! Både i badkar och utomhus. Jag dyrkar vatten och njuter av att bara ligga och flyta medan jag ser upp i himlen (eller badrumstaket).

9. Musik! Kan man ju inte leva utan. Finns inget som väcker så många minnen och känslor som just musik. Kan vara både underbart och plågsamt beroende på vilket...

10. Film och böcker! Jag älskar att drömma mig bort i andra världar och dela andras upplevelser.

Om min helg: Bakade i fredags, lördagen ägnades åt storhandlande och ärenden, gick sen på en mycket trevlig födelsedagsfest, badminton med ungarna på söndag morgon, fika hos föräldrarna och 10 km löptur på eftermiddagen följt av grillning hemma på kvällen. Mysigt men med otrolig träningsvärk efter bodypumpen i fredags. Poweryoga imorse hjälpte lite i alla fall...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0