Fartlek/HIIT

Igår hade jag planerat att löpträna igen och nu har det blivit dags att få fart på benen. Jag har ju förbättrat uthålligheten efterhand och joggar/lunkar nu 10 km utan problem. Har även kört en del backträning, dvs sprungit sträckor där det är riktigt kuperat och det går också bra. Men jag har fortfarande inte lyckats förbättra mina tider på 5 km. Trots att jag ibland tycker att jag hållit högre tempo så slutar det alltid på 32-34 minuter. Har som bästa tid lyckats springa min flacka hemmarunda på 31 minuter och det var flera veckor sedan.

Så nu tänkte jag börja köra intervallträning där jag varvar snabb löpning med gång eller jogging. Detta är ju en form av HIIT träning vilket står för High Intensity Interval Training eller Hög Intensiv Intervall Träning. Det anses vara den mest energiförbrukande formen av träning som dessutom ökar förbränningen ett bra tag efteråt när kroppen återhämtar sig. Det går ut på att man under 20-30 sekunder pressar sig till det yttersta för att uppnå maxpuls och sen vila 10-30 sekunder för att hämta andan. Detta repeteras om och om igen under hela träningspasset. Tabata är till exempel en form av HIIT där man kör kortare cykler (20 sek övning varvat med 10 sek vila).

Jag ville prova detta i löpningen och då jag inte har någon avancerad teknik i form av löparklocka eller mp3-spår som kan tala om tiden så löste jag det på mitt eget sätt. Jag räknade helt enkelt stegen och spurtade 80-100 steg (räknade varannat och sprang verkligen så fort jag förmådde) sen gick jag i snabb takt till jag hämtat andan vilket blev ca 20-30 sekunders vila. Testade detta på min normala 5 km bana och lustigt nog slutade min tid på 32 minuter trots att säkert halva sträckan bestod av gång. Skillnaden från mitt vanliga lunk som gör mig svettig men inte speciellt andfådd var att spurterna helt klart ökade pulsen och andningen rejält. Ska gradvis öka svårigheten genom att varva detta med jogging istället för gång vilket borde förbättra både löptid och kondition...


Kommentarer
Postat av: Krickan

Oj, oj, detta kommer ju vara modellen! Sjukt imponerad! Gisses vad du kommer bli stark.

2011-05-10 @ 11:35:31
URL: http://krickantranar.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0