Gruppmöte om självkänsla

Passande då jag just nu jobbar aktivt med Mia Törnbloms bok. Fick därför chans att tipsa andra om hur man kan träna upp självkänslan med hjälp av en "Jag är bra"-bok där man skriver varje dag minst tre positiva saker om sig själv. Vi tog upp skillnaden mellan självförtroende (som är baserat på prestationer och situationer) och självkänsla (egenvärdet, känslan att man duger). Coachen liknade det med en sån där uppblåsbar leksak som alltid ställer sig upp när man knuffar på den. Bra självkänsla är som att ha mer tyngd i botten så att man inte rubbas så lätt av de slag man får i livet och man reser sig snabbare efteråt. En mycket bra jämförelse, eller hur?

Vi fick också prata om hur viktnedgången påverkat vårt självförtroende och där måste jag säga att jag känner stor skillnad. Jag är mer villig att prova nya saker och är inte lika rädd att misslyckas eller göra bort mig som jag kanske var tidigare. Jag bryr mig mer om mitt utseende nu (förut spelade det inte så stor roll eftersom jag ändå var så tjock) och jag kan se kort på mig själv utan att skämmas. Men en sak som kom upp och som jag nämnt här tidigare är att det tar tid för självbilden att ändras. Att man tror att man är tjockare än man egentligen är (och tidigare var det tvärtom).

Körde ett pulspass efter mötet och ska iväg och prova Tai-Chi snart. Ha en underbar helg mina vänner - solen skiner och livet är väl inte så dumt ändå?! <3


Marsutmaningen
Distans 30km/80km
Träningspass 8/15
Nya träningsformer 2/2
100 minuters pass 0/1
Plankan 12 min (9 min tå)/30 min (10 min)
Armhävningar 120 (30 på tå)/300 (30)
Avslappningsövningar 1/4
Egentid 1/4

Kommentarer
Postat av: Helga

Kan skriva under på det där med ändring av självbilden! Innan fattade jag inte alls hur tjock jag var, ville inte fatta. Och nu framhärdar jag i att släpa med mig jeans i för stor storlek till provrummet, tror liksom inte på att jag faktiskt gått ner ett antal storlekar.

2011-03-11 @ 13:55:29
URL: http://helgastrakigaviktblogg.blogspot.com
Postat av: Louise

Hej! Hittade precis din blogg och blev så inspirerad av din resa. Vilken järnvilja att lyckas du måste ha. Började själv på Itrim i oktober och har gått ner 21 kg men är livrädd för att börja äta varierat. Hur gör du för att lyckas med det? Blir du inte frestad att äta lite mer? Hur som helst, jag kommer att följa din blogg. Du är grym - kämpa på! Kram! Louise

2011-03-12 @ 13:57:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0