Att leva som en smal eller en tjock?

Vad vore livet utan vänner? Ett stort tack för allt stöd ni visar här i bloggen. Utan den hade min viktresa varit väldigt ensam och troligen inte lika framgångsrik. Det betyder mycket att kunna dela både framgångar och motgångar med andra som går igenom samma sak. Jag hoppas bara att mina svagheter inte smittar av sig utan att ni fortsätter kämpa på.

Det tänker nämligen jag göra för det är ju ganska enkelt: antingen äter och lever man som en smal eller så äter och lever man som en tjock. Kroppen anpassar sig ju bara därefter. På första gruppmötet fick vi lära oss ett ordspråk: Utan handling, ingen förvandling! Och det är sant oavsett hur gärna vi skulle önska att det fanns en snabbfix.

Innan jag började på Itrim övervägde jag faktiskt en magoperation. Men vad är egentligen skillnaden? I slutändan är det ju fortfarande mindre matintag som leder till viktnedgång. Det enda man gör är att ta bort sina valmöjligheter. Man KAN helt enkelt inte äta som tidigare. Samtidigt riskerar man en massa komplikationer och kan kanske aldrig njuta av mat igen. För mig var det inte ett alternativ så jag bestämde mig för att göra ett allvarligt försök att klara av det "på egen hand", det vill säga med ett bra program och bästa möjliga stöd.

Sen jag började med Itrim är det en hel del som bett mig om råd när det gäller att gå ner i vikt och skaffa en bättre livsstil. Då brukar jag säga att lite är bättre än inget. Att alla förbättringar oavsett hur obetydliga är bättre än inga alls. Att träna en eller två gånger i veckan är bättre än ingen gång och begär man för mycket av sig själv i början är risken bara stor att man lägger av helt. Vill man gå ner några kilon kanske det räcker med att hoppa över bröd, ris och pasta ett tag (och skippa sötsaker förstås), men om det är för svårt kanske man kan försöka göra det ibland.

För fortsätter man som förut så kommer man se ut som man alltid gjort. Eller hur?

Kommentarer
Postat av: Krickan

Bra bild! Jag vet att det är så. I teorin. Fast ibland känns det tvärtom, speciellt hemma, där min man (pinnigt godisvrak) äter choklad och jag äter äpplen. "suck" Han har helt enkelt en annan känsla för kaloriintag, han blir mätt, medan jag glatt äter vidare. Han är också mer rastlös, vilket också bränner. Å andra sidan är det ju rätt vanligt med smalare män och lite tjockare fruar, tyvärr äter man ju lite lika och det är lätt att lägga på sig....

2011-06-22 @ 14:19:18
URL: http://krickantranar.blogspot.com/
Postat av: PhD

Visst är det orättvist med hur vissa håller vikten lättare än andra. Men hör man till dem som gärna läggar på sig vikt har man fortfarande bara två val, att beklaga sig och fortsätta vara tjock eller bita ihop och göra något åt det. De flesta har ju något område i livet som är extra jobbigt. Jag hade till exempel väldigt lätt för mig i skolan medan andra fick kämpa bara för att klara sig igenom. Det var ju också orättvist. :-)

2011-06-22 @ 15:10:10
URL: http://komitrim.blogg.se/
Postat av: Eva

Tack för att du fortsätter dela med dig kloka tankar, insikter och erfarenheter. Du är grym! Trevlig midsommar! Mvh Eva från fredagsgruppen

2011-06-23 @ 15:51:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0