Tvärtom-dag?

Har läst mer i Grossis "Hantera din stress" och gått igenom steg 1-5. Vad jag vill skriva om idag är steg 2 som tog upp vikten av att ha en bra balans mellan aktivitet och vila. Trots att det finns en hel del kortsiktiga fördelar med att skippa raster och kanske äta vid skrivbordet (man hinner jobba mer) så är de långsiktiga nackdelarna mycket stora (utmattning, stress). Man kan jämföra det med vikten av en god måltidsordning som vi får lära oss på Itrim: om man skippar måltider tidigare under dagen så triggar man igång ett enormt sug som ofta leder till en omättlig hunger på kvällen. Om man skippar de välbehövliga andningspauser som kroppen behöver under dagen ökar stressen till en nivå som är svår att komma ner från senare.

Kapitlet handlade också om varför det är så svårt att bryta gamla vanor och hur vi ofta försvarar vårt beteende med att det på något sätt är del av vår natur. Som om vi inte kan ändra oss. Så en övning i att bryta denna uppfattning är att medvetet göra tvärtom. Att under en dag eller då och då utmana oss själva med att göra saker vi inte brukar. Om du alltid är först på jobbet prova att komma sent en dag och se vad som händer. Om du är en pratkvarn (som jag) prova att vara riktigt tyst och bara lyssna på andra utan att avbryta (kan vara riktigt svårt). Om du är allvarligt lagd kan du försöka le mot folk du möter och se hur det känns. Eller ändra dina dagliga rutiner genom att gå upp extra tidigt/sent, duscha på kvällen istället för på morgonen osv osv. Poängen är att utmana sig själv! Jag tycker det låter riktigt spännande men så är jag lite tokig också...

 

Detta går hand i hand med något annat jag läste (i boken någonstans) om att vår oro i de flesta fall kommer från oavslutade tankebanor. Att man tänker "Om det och det händer så..." men sen avslutar man inte hela händelseförloppet. Man stoppar sig själv vid något hemskt som typ: "då skulle jag få sparken..." utan att tänka vad konsekvensen egentligen skulle bli. Ett sätt att ta bort oron kan helt enkelt vara att fortsätta tankarna en bit till. Om jag nu får sparken vad händer då? Vad är det hemskaste som kan hända? Det kanske inte är så hemskt när allt kommer omkring?

Så prova på att bryta era invanda mönster lite grann. Vad händer egentligen om vi beter oss annorlunda? Det kanske till och med leder till nya upptäckter? Du kanske till och med gillar den där maten som du vägrat prova, eller inser att det inte var så tokigt att gå upp tidigt och åka till jobbet innan rusningstid. Och om vi nu kan göra saker annorlunda betyder det ju att allt inte är inprogrammerat i våra gener. Sanningen är den att vårt beteende till största delen är inlärt och därför inte omöjligt att lära om. Jag kan inte låta bli att tänka hur mitt ätande och brist på motion lett till ohälsa just genom såna här ursäkter...

Kommentarer
Postat av: Camilla Key

Hej!



Jag vill ta tillfället i akt och rekommendera en bok jag gillar starkt om mental träning.



Det blir alltid som man tänkt sig av Olof Röhlander. En superbra bok. Jsg har även gått en kurs för honom i mental träning och han är verkligen jättebra.



Kram på dig å tack för att jag kan följa din blogg. Som jag gjort i smyg sedan du startade.....

2011-01-14 @ 16:16:59
Postat av: sandra

Vilka bra ord!

Jag tycker också sånt är oerhört spännande! Jag är också något av en pratkvarn så nu ska jag prova att vara tyst :)

Kram på dig!

2011-01-15 @ 10:37:49
URL: http://itrimsandra.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0