Rödbetor och stresshantering

Har kommit igång med ordentliga vanor igen och hoppas att det snart syns på vågen också. Hemma hoppar den omkring 90 sen en vecka och jag vill gärna tillbaka till 80-talet så fort som möjligt. Min förkylning börjar äntligen ge med sig verkar det som. Mådde pyton igår morse men idag mår jag riktigt bra - lite hostig bara. Idag tänkte jag nämna två saker som uppenbarat sig denna vecka: att rödbetor är en (av mig) mycket underskattad grönsak, och en vad som ser ut som en lovande bok som jag köpte på mitt Itrim-center kallad "Hantera din stress med kognitiv beteendeterapi" av Giorgio Grossi.

När det gäller rödbetorna kan jag bara säga att min tidigare erfarenhet varit begränsad till inlagda sådana som tillbehör till kalops och liknande svensk husmanskost. Men min vy har nu expanderat till de fantastiska kokta, varma godsakerna! Som är fantastiskt goda själva, som sallad med till exempel feta ost, eller som ersättning för potatis till det mesta. Ska prova att använda dem råa också (rivna i olika typer av sallad) och koka soppa förstås! Om ni har några favoritrecept provar jag dom gärna.

Då jag fortfarande känner att jag behöver bra redskap att handskas med stress köpte jag en bok som verkar riktigt bra (har läst ungefär halva). Satt och bläddrade i den igår då jag väntade på mitt motivationsmöte och den såg så lovande ut att jag köpte den. Då jag skulle betala berättade tjejen i receptionen (som är hälsorådgivare) att hon haft Giorgio Grossi som föreläsare och att han var jättebra. Jag har nu läst igenom den teoretiska delen av boken och måste säga att han förklarar på ett både enkelt men ändå utförligt sätt vad som sker i kroppen under stress och hur olika faktorer framkallar dessa reaktioner. Han ger också en bra bakgrund till kognitiv beteendeterapi. Jag har nu kommit till den mer praktiska delen av boken som presenterar 10 steg/verktyg mot minskad stress.

Det första steget som jag nu ska jobba med handlar om att sätta upp mål. För att kunna göra det måste jag studera mitt nuvarande beteendemönster och utvärdera vilka för- och nackdelar som det medför. Jag ska försöka identifiera mina grundvärderingar, dvs hur jag skulle vilja leva med avseende på arbete, familj, fritid om det var möjligt. Vad är viktigt för mig (i motsats till vad som förväntas av andra)? Att inte leva i harmoni med sina värderingar är oerhört stressframkallande och ändå något som många av oss gör. Delvis för att vi ofta gör saker som förväntas av oss men också för att vi kanske inte ens satt oss ner och verkligen funderat på vad vi vill. Jag kommer troligen återkomma till detta igen men kan i alla fall avslöja att inte helt oväntat handlar ett av stegen om en balanserad livsstil och vikten av god kost, begränsat alkoholintag och vardagsmotion.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0