Stressad?

Idag hade vi gruppmöte nummer tolv som handlade om stress. Jag har skrivit en hel del om det i bloggen redan men det är verkligen ett viktigt ämne som bör uppmärksammas. Först gick vi igenom vad stress leder till rent kroppsligt: högt blodtryck, muskelvärk, magproblem, övervikt, sömnsvårigheter, depression osv. Sen pratade vi om hur stress egentligen är något helt naturligt som genom tiderna varit bra för oss (annars hade vi väl ätits upp av alla rovdjur vid det här laget). I dagens samhälle finns det mycket som triggar igång denna naturliga respons men sen får den oftast inget utlopp. Detta är i längden farligt. Kroppen gör sig redo att fly med allt vad det innebär i form av adrenalin, förhöjd puls och spända muskler men sen sitter vi bara där vid skrivbordet. (Det där fick mig att tänka på avbrutet sex vilket är nästan samma sak, hehe...) Men det finns faktiskt ett perfekt sätt att få utlopp för stressen och det är genom motion. Där får vi användning för all den energi som stressen genererar. Bra att tänka på när det tar emot att träna!!



Sen fick vi göra ett test för att se hur stressbenägna vi var och vad kom jag fram till? Jo, att min personlighet fullkomligt lever på stress. Här är några exempel på sånt som stämmer in på mig: jag rör mig fort och gör gärna flera saker samtidigt, jag tycker illa om att stå i kö och blir otålig på människor som är långsamma, slarviga eller kör dåligt i trafiken, jag talar fort, med eftertryck och vill gärna ha sista ordet (och dessutom gärna avbryta när andra pratar), jag är mycket tävlingsinriktad och ställer höga krav på mig själv. I mina ögon gör det mig till en dynamisk och energisk person med stor vilja och beslutsamhet men enligt vår arbetsbok är det egenskaper som leder till stress. Inte så konstigt då att jag gick in i väggen... Det positiva är att jag sen min depression lärt mig att slappna av mer, sover bra om nätterna, har slutat röka, äter bättre och motionerar. Personligheten är det svårare att ändra på och jag vet inte ens om jag vill. Jag tycker om min färgstarka personlighet och jag vet att min energi och entusiasm oftast smittar av sig på andra. Men nu är det snart helg och dags för vila! Stora kramar till er allihop! <3


Kommentarer
Postat av: Helga

Huga, även jag känner igen mig. Men det är väl så med allt egentligen, att det har sina fördelar och nackdelar. Du har förstås rätt i att du är dynamisk och energisk, klart positiva egenskaper som dock har en baksida. Som du verkar kunna hantera!

2011-02-25 @ 18:31:15
URL: http://helgastrakigaviktblogg.blogspot.com
Postat av: Luiza

Hej.

Det var ett tänkvärt möte, och bra att du delade med dig av det.



Det låter som om du skulle beskriva mig, när du skriver om dig själv. Jag är precis likadan!!! På pricken.



Ha en fin söndag.

Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0