Nystart efter 6 månader


Nu kom då äntligen veckans resultat och det gick över förväntan - nästan två kilo ner på en vecka och bara fyra hekto kvar till minus 30!! Det känns fantastiskt bra och visar ju att det faktiskt går att gå ner även på varierat. Dessutom måste jag vara i ketos igen för min läskiga andedräkt är tillbaka (kan jag leva med om det går så här bra). För er som tänker att jag skulle ha ätit för lite så kan jag ju avslöja att tvärtom blev det ett en del mindre bra val: i söndags åt jag en halv pizza till middag och på måndagen åt jag både dessert och tårta. Men annars har jag varit noga att äta enligt varierat och framförallt har jag ökat träningen.

Och de senaste veckorna har verkligen varit roliga! Jag har känt mig inspirerad och sen jag anmälde mig till VårRuset och Tjejmilen har jag dessutom nya mål att jobba mot. Kanske har det också att göra med att våren är på gång, för även om snön fortfarande ligger vit är det ju mycket ljusare nu. Oavsett varför så känns det roligare och mer motiverande att träna och äta rätt. För er som undrar om mina vanor så ser de ut ungefär så här (i alla fall på vardagarna):

7-8 : går upp och äter frukost bestående av havregrynsgröt med kanel och mellanmjölk (eller om jag har bråttom en smoothie) plus kaffe

ca 9 : på jobbet (åker bil men funderar på att börja cykla till våren)

10-11 : mellanmål vid skrivbordet, en bar eller smoothie

Promenad om vädret tillåter, ca 40 min.

13-13.30 : lunchlåda med överbliven middagsmat (handfast minus), annars en köpt sallad (utan pasta eller bulgur) eller viktväktarnas frysta rätter (ca 300 kcal)

Träning på personalgymmet, nu både tisdagar och torsdagar.

15-16 : mellanmål ibland, oftast en frukt

17-19 : hem från jobbet (beror på hur mycket jag har att göra)

Pulsträning på Itrim två gånger i veckan, oftast måndagar och onsdagar (plus varannan fredag efter gruppmötet).

ca 19 : middag (handfast minus, gärna från Itrims kokbok)

Promenad eller crosstrainer på kvällen beroende på hur många steg jag har kvar (ska upp i 8500). Annars TV, jobb eller annat datorarbete (oftast samtidigt...).

ca 23 : sängdags (försöker somna innan midnatt)

Kommentarer
Postat av: Helga

Heja, heja! Vad duktig du är!



Jag har en fråga: det verkar som att du har väldigt bra koll på hur man kaloriberäknar måltider och mellanmål. Det är ju inte aktuellt för mig ännu på ett par veckor (suck!) men jag skulle gärna vilja ha lite tips, dels på hur du gör, dels på bra mellanmål utöver Itrims ersättningar.



Är du nöjd med kokoboken? Jag har kollat i den och tycker att den verkar bra, ska köpa den när det blir dags för 2+2.

2011-02-24 @ 14:49:18
URL: http://helgastrakigaviktblogg.blogspot.com
Postat av: PhD

Det finns ju en hel del sätt att räkna kalorier. Antingen kan man använda en vanlig kaloritabell som de här: http://www.kaloritabell.com/ eller så finns det bra hälsodagböcker där man kan räkna ut precis alla kalorier in och ut varje dag (är gaska kul att lägga in vikt och få fina kurvor), såsom http://viktklubb.aftonbladet.se (kostar pengar) eller http://fitday.com/ (gratis). Men enklast är ju att knåpa ihop några varianter på mellanmål och lägga dem på minnet. Använd tabeller för att se hur mycket du kan äta för ca 200 kcal. Några exempel:



1 port havregrynsgröt med 1 dl mjölk och ev. 1 msk sylt/mos till.

1 smörgås med skinka eller mager ost plus en frukt.

Fruktsallad på 2-3 frukter med lite yoghurt eller kesella.



Det finns en del exempel i Itrimboken (den du fick i början) också. Enklast är det ju med ersättningarna eftersom de har bra proportioner av protein/fett/kolhydrater och efter jag vilat från dem ett tag har jag nu börjat använda dem igen. Oftast en gång om dagen och har alltid någon i väskan som reserv.



Kanske jag kan ta upp det här med mellanmål i bloggen en dag. Det är kul med nya uppslag. Kram

2011-02-24 @ 15:37:53
URL: http://komitrim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0