Ge mig färg!!


Jag är väldigt intresserad av färger och hur de påverkar oss. Har läst en hel del färgpsykologi, feng shui och andra läror som använder färger till att skapa harmoni och få oss att må bättre. Forskning har visat att vi till och med reagerar fysiskt på färg: kroppstemperatur, puls och andning ändras då vi omges av olika färger (rött stimulerar, blått lugnar osv). Och med tanke på vårt nordiska klimat är det ju inte konstigt att vi längtar efter varma, ombonade färger som rött och grönt på vintern medan vi föredrar ljusa, svala som blått och vitt på sommaren. Jag brukar ändra om hemma några gånger om året just när suget efter nya färger blir stort. Till exemplel då alla brinnande, glödande höstlöv ramlat av och världen blir grå, brun och trist längtar jag alltid efter rött. Det röda får oftast stanna tills dess att julen är förbi men sen, när ljuset återkommer och man börjar ana vårens ankomst så är det dags för vårens alla glada, lekfulla färger: gult, orange, limegrönt, turkos, rosa! Med tanke på att affärerna verkar fyllas av just dessa färger så här års så är det nog inte bara jag som känner så. I helgen frossade jag i Åhléns nya sortiment och köpte färgglada kuddar, kökshanddukar med mera och bytte gardiner till soligt gult och orange (har sen tidigare). Hemmet är som en explosion av färger vilket dottern av någon anledning inte är lika förtjust i. Ska försöka lägga upp några bilder senare för att visa hur det ser ut. För mig brukar denna fas hålla i sig till dess att träden och gräset återfått sin gröna färg och därefter suktar jag efter svalt blågrönt och vitt. Kanske det går bättre hem hos buttra tonåringar?

Kommentarer
Postat av: Luiza

Hej!!!

Åååh, först måste jag bara säga, att jag försökt läsa din blogg ett flertal ggr, men det har inte gått att koppla upp. Det visar bara "sidan kan inte visas"...Jag blrir så trött!!!



Tack för alla fina och goa kommentarer du lämnat!

De värmer så, så mycket, och det vet du!

Jag blir himla glad.



Passade på att läsa lite, nu när jag kom in =)!

Såg att du bokat resa till Rom , påskveckan =). Underbart. Har aldrig varit där, men hoppas kunna åka en dag.

Vågat av dig att åka i påsk (katolikernas högtid), haha, kommer vara grymt mycket folk som vill hälsa på påven.



Läste att du hittade en tröja på cubus i storlek S och att du skulle (eventuellt) flytta till Californien nästa år. Grymt!!!!



Kämpa vidare.

Kram på dig!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0