Segt som tuggummi


... med vikten just nu. Pendlar några hekto fram och tillbaka runt 85 kg och har gjort det i tre veckor. Försöker göra som reklamen säger och ta det lugnt men det är svårt. Intalar mig själv att det inte spelar någon roll vad vågen säger när det går så bra med både maten och motionen vilket stämmer. Jag tränar så gott som varje dag och tycker det är både roligt och skönt. Maten sköter jag också fast kanske inte helt perfekt och om jag nu ska rannsaka mig själv så är det väl just där felet ligger.

Jag äter oftast havregrynsgröt till frukost med mellanmjölk och lite socker eller sylt på. Det motsvarar 200-250 kcal och därför brukar jag räkna det som en måltidsersättning. Trots att jag gillar ersättningarna så tycker jag att det blir dyrt att äta dem två gånger om dagen när det finns riktig mat att tillgå och därför tar jag bara en till mellanmål på eftermiddagen. Lunch och middag äter jag enligt handfast minus vilket betyder protein med grönsaker och utan energirika kolhydrater. Möjligen blir portionsstorleken större än den borde.

De senaste veckorna har det märkts att jag inte längre är i ketos och jag känner mig mycket hungrigare. Kanske också för att jag tränar så mycket. Det blir därför en extra frukt ibland och som sagt lite för stora portioner vid middagen. Men hur jag än räknar så borde jag ligga på minus vilket vågen inte visar. Det är klart att de sista kilona sitter hårdast och marginalerna är små mellan att gå ner och stå stilla. Tess skrev något om att kroppen verkar minnas vissa vikter man legat på tidigare och när man når dessa vill den gärna ligga kvar. Kanske det stämmer?

För att ta mig ur detta ska jag förbättra mina matvanor enligt följande:
  • Äta en stadigare frukost (kl 7-8) och fortsätta med havregrynsgröt och mjölk men lägga till ett ägg och en frukt.
  • Lunch (kl 11-12) och mellanmål (14-15) i form av måltidsersättningar, dvs en bar, smoothie eller Itrimsoppa.
  • Middag enligt handfast minus (kl 18-19) och med bättre koll på portionsstorleken.

Jag vet att det är bättre att äta de största måltiderna tidigt under dagen men jag tror inte jag klarar mig från lunch till läggdags på två ersättningar. Speciellt inte när jag tränar. Så låt oss se om denna nya strategi sätter fart på vågen igen. Stay tuned!

Kommentarer
Postat av: Krickan

Hej hej

Du tränar ju jättemycket nu! Då måste man lägga om kosten, dels för att orka, dels för att bygga muskler och få kroppen att "våga" tappa fett. Traditionella viktminskningsdieter funkar sådär för oss som tränar varje dag :-)



Öka proteinet! Du blir mättare, du orkar mer. Ett enkelt sätt att göra det är att byta ut frukosten mot kvarg (Lidl har superbillig kvarg). Blanda ut den med lite jos eller funlight för en bättre konsistens. Jag brukar tärna en apelsin och ha i... Om du dessutom får i dig ett ägg, desto bättre!



http://fitnessguru.se/dietschema-for-tjejer



Detta dietschema följer jag i stort sett, men jag väger/mäter inte utan låter aptiten styra. Koststillskotten, dom kan man strunta i :-)



Och jag kör med "proteinpulver" till kvällen, MyoFusionHydro, som jag mixar med lättmjölk. Och ett ägg ovan på det.



Receptet heter protein, protein, protein. Lägg till ägg, kvarg, keso, bönor. Dra ned något på det andra (fett, kolhydrater). Och ät en massa grönt :-)



Det funkade på mig!



Lycka till!

2011-04-12 @ 12:09:05
URL: http://krickantranar.blogspot.com/
Postat av: PhD

Jo jag håller med om att det kan vara svårt att kombinera viktminskning och hårdträning. Jag tror att kroppen blir mindre villig att ta av reserverna även om det blir minus i ekvationen kalorier in-ut. Jag kollade dietschemat du länkade och förutom att de föreslår 5 måltider per dag så är antalet kalorier och innehåll inte så långt ifrån Itrims rekommendationer. Det enda som jag inte bör äta är väl egentligen potatis (de föreslår också en måltidsbar som mellanmål). Men jag ska försöka tänka på att äta mer protein och som tur är älskar jag både ägg och keso. Tack för all peppning. <3 Läser din blogg varje dag och önskar jag var lika rolig som du!

2011-04-12 @ 12:39:54
URL: http://komitrim.blogg.se/
Postat av: Krickan

Tack!

Hmm, det gäller att inte äta för lite heller! Lyssna på din kropp! För sjutton gubbar, du springer ju en halvmil lätt som en plätt. Var snäll mot dig själv :-) Mer protein är din belöning, hur kommer du annars få bra resultat i löpspåret?



Försök bara ta dig ur "bara en frukt fällan". Ät ett ägg! Ät Keso! Fitness-gurus schema är nog lite i strängaste laget, jag äter ärligt talat mer än vad dom föreslår. Jag väger 85,7 kg, 44 år gammal och är väldigt aktiv, så vi har nog ungefär samma förutsättningar.



Ärligt talat, testa kvargen till frukost. Så fort jag gjorde det så började jag gå ned i vikt!



Fem måltider/mellanmål per dag är toppen för mig. Endera dan lägger jag ut en måltidsdagbok, så kan du se hur jag äter. Jag behöver verkligen mitt femte mål, dvs min protein-shake + hårdkokt ägg på kvällen. Utan det hade jag aldrig kommit så här långt....



Jag går ned 0,5 kg i veckan just nu, och får otroligt bra resultat i gymmet. Det går, jag lovar! Kämpa på!

Ropen skalla, kvarg åt alla!



Kramisar Krickan

2011-04-12 @ 14:51:46
URL: http://krickantranar.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0