Påsk = godis?


Visserligen brukar ungarna få godisfyllda påskägg men när började vuxna känna att de inte längre kunde tänka sig påsken utan snask? Har visserligen ett svagt minne av att maken och jag en gång fyllde ett jätteägg med godis till soffbordet som en kul grej, men annars har jag inte speciellt starka associationer till godis inför denna högtid. Snarare tänker jag på silluncher med målade ägg och kanske memma (usch) eller pashka (mums) som dessert. Jag tror att Sverige är ganska ensamt om det här med just godisätande bland vuxna. Tyvärr. Bodde i USA några år och de har allt annat än bra matvanor men godis ansågs framförallt vara något för barn och delades ut på barnkalas, påsk och halloween. Och nu planerar de att lansera lösviktsgodis till resten av världen. Vore mycket roligare om Sverige blev känt för något lite sundare tycker jag. Varför inte Itrim? :-)

Kommentarer
Postat av: Sussie

Glad påsk till dig också! Hoppas du får en skön helg med fint väder!

Jag jobbar sista passet för veckan och längtar tills det är över så att jag får vara ledig några dagar.

Kram!

PS. Memma är ju så gott! Är halvfinsk så jag är har ätit det varenda påsk som jag firat med mamma och pappa. Det är lite speciellt, men gott. Speciellt med en skvätt grädde på! :)

2011-04-22 @ 18:08:10
URL: http://itrimsussie.blogspot.com
Postat av: Krickan

Håller med, det där snaskandet är absurt. Fattar inte att folk är ÄNNU fetare än vad dom är....



Jag får nog bli godis/snask/efterättsfri resten av livet, eftersom jag har svårt att stoppa när jag väl börjat. En kaka till fest blir lätt kakor var och varannan dag. Bättre att skippa det helt, för gott!

2011-04-22 @ 21:45:29
URL: http://krickantranar.blogspot.com/
Postat av: Luiza

Du har helt klart en poäng där....hehe.



Ha en underbar påsk, med eller utan godis.



kramar

Postat av: jagitrim

jag det är ju tråkigt att bli kända som gelehallonens ursprungsland. Jag kommer från en riktig livsnjutarfamilj, men det har nog varit godis till barnen och de vuxna har snarare fröjdat sig kring middagsbordet med bufféer och härliga bakelser till efterrätt. Svårt att tänka bort när det är familjehögttider. Men snart blir det min tur att bidra med kanske lite hälsosammare rätter till festbordet ;)

kramar

2011-04-23 @ 15:07:56
URL: http://jagitrim.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0