Dag 30 (11.3kg) - Gruppmöte nummer två

Hej alla därute, och speciellt tack till alla som kommenterar. Vet att jag varit lite oinspirerad den här veckan men det har varit mycket både på jobbet och runtomkring så jag har varit ganska trött. Magen har varit ganska jobbig också med den nya maten. Har kanske lugnat sig något nu, men helt bra är den inte.

Gruppmötet var kul i alla fall. Och skönt att höra hur andra upplever såväl framgångar som motgångar. Idag pratade vi om varför vi blivit överviktiga (har redan bloggat om det) och om varför "medelsvensson" går upp i vikt. Enligt undersökningar äter en vuxen i Sverige ungefär 2100 kcal om dagen medan den genomsnittliga förbränningen ligger på 2000 kcal. Det betyder att de flesta äter omkring 100 kcal för mycket varje dag. Kan tyckas lite men det ger en viktuppgång på 4-5 kg per år!! Så hur mycket är 100kcal? En frukt till exempel. Eller ett glas mjölk. Tänkvärt inte sant?

Kommentarer
Postat av: Pia

Hej Gumman, hoppas det löser sig med dottern din. På tal om dina "få" kilos viktnedgång så vill jag bara säga såhär: Muskler väger mer än fett! Så är det! Och med tanke på ditt nya aktiva liv så kan det vara så att du faktiskt lagt på dig lite större muskler. Och vet du vad: Muskler bränner fett även när du sover. Bra va! Kram på dig.

2010-09-10 @ 21:21:30
Postat av: Lisa-Marie

Hej hej!



Jag hejar på dig massor bara så du vet, jag vet hur jobbigt det är när livet runt omkring ens lilla viktminskningsbubbla inte fungerar.. Man blir okoncentrerad, inte negativ men inte positiv heller. Svårt att fokusera bara..



Tips angående magen! Ja, alltså det är bubbligt men det sättet jag lyckats bäst med är att äta jättesakta. En shake på morgonen tar mig minst 30 minuter att dricka, lite som när man drack läsk. Smutta lite då och då. Drick minst två glas vatten emellan. Samma med chokladbarer etc. Ät extremt långsamt och drick mer vatten än när du gick VLCD. OM jag ätit för snabbt eller druckit för lite vatten så bubblar det på en gång. Då dricker jag alltid ett stort glas vatten så försvinner det oftast inom en halvtimme eller så. Hoppas att det hjälper :)



Jag håller på med min kokbok :) Har gjort en hemsida till det (jag jobbar med webdesign) så jag vill ha det snyggt och strukturerat. Den kommer ut nästa vecka. Dock är det inga recept ännu med tanke på att jag inte ätit ännu men jag startar den så fort jag börjar äta :)



Fortsätt kämpa! DU är awesome :)



Kram Lisa-Marie

2010-09-11 @ 09:36:19
URL: http://mimitosvikt.bloggplatsen.se/
Postat av: malin

Hej!

Malin här från din grupp!ska bara säga att jag läser din blogg och tycker det är jättekul att läsa din blogg då man känner igen sig i både med- och motgångar.Heja på nu!Det kommer hela tiden vara veckor som går upp och ner både humör och viktmässigt jag upplever att jag dessutom lever närmare mina känslor nu när man inte kan döva sina känslor med mat mm.Kör hårt nu du är superduktig!!kram från Malin

2010-09-11 @ 14:50:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0