Dag 52 (17.8kg) - Tänk på pocenten!

Satt och räknade lite på mina vågkvitton från Itrim igår. Eftersom min beräknade vikt minskar hela tiden och därmed de kilon fett jag måste gå ner ökar, så ville jag se lite mer var kilona tar vägen. Kom då fram till följande (helt baserat på den impedans-mätning och vikt som vågen anger):

---------------------------- Start ----- Nu ----- Skillnad
Vikt, kg                        116.3       99.2        - 17.1
BMI                                41.7       35.6          - 6.1
Fett, %                          47.7       44.9          - 2.8
Fett, kg                          55.5       44.5        - 11.0
Fettfri massa, kg           60.8       54.7          - 6.1
Vatten, kg                     44.5       40.0          - 4.5
Vattenfri massa, kg       16.3       14.7          - 1.6

Detta såg ju en aning oroväckande ut med tanke på att till exempel andelen kroppsfett bara minskat med 2.8% och att 6.1 kg av de 17.1 kilo jag tappat är fettfri massa (4.5 kg vatten och 1.6 kg muskler). Visserligen är det ganska lite muskler som försvunnit (1.6 kg av 17 är mindre än 10%) men en hel del vatten är det ju. Man vill ju inte drabbas av vätskebrist. Men om man beräknar procenten fettfri massa jag har nu jämfört med tidigare, så ser man att jag nu procentuellt sett har både mer vatten och ben/muskler:

---------------------------- Start ----- Nu ----- Skillnad
Vatten, %                      38.3       40.3         + 2.0
Vattenfri massa, %        14.0       14.8         + 0.8

Eller ett enklare sätt att se på det är att den minskning jag åstadkommit i andel kroppsfett leder till en högre procent muskler och vatten.

Så helt plötsligt känns det inte längre som att jag tappar en massa dödvikt i form av vatten och muskler utan faktiskt omvandlar min kropp från en massa dallrigt fett till en sundare andel muskler, ben och vatten.

Tänkvärt eller hur?


Kommentarer
Postat av: Pia

Stort GRATIS! Du är så himla duktig!



Själv har jag maginfluensa eller matförgiftning eller nåt. Inte alls kul. Och maken har surat hela dagen för att hans planer på att bygga trappan omkullkastades när han fick vara barnvakt istället. Så nu har han tittat på tv hela dagen och inte ens plockat upp sina matrester ur slasken. Nej, det får jag som är magsjuk göra. Har precis lyckats få i mig en smörgås, men mår sämre igen. Usch, vad jag hatar det här.



Kul att höra att det går så bra för dig och att du mår så bra. Det är inte förrän man börjar må bättre som man inser hur illa man mådde. Och att äta rätt och röra på sig kan göra underverk för hur man mår. Har dock ingen aning om vad jag satte i mig igår som kan ha resulterat i matförgiftning. Det kan ju vara så att besöket på dagis i torsdag har något med magsjukan att göra. Nu håller jag tummarna för att jag inte smittar så att min familj och alla andra jag träffat inte drabbas.



Kram Pia

2010-10-02 @ 17:47:44
Postat av: Cilla

Hej, vad härligt att se att det går så bra för dig! Stor peppkram.

Nu vill jag peppa ännu mer (jag hoppas att du tar det rätt och inte att jag klankar ner) Du skriver att din fettprocent har minskat med "bara" 2,8%, vilket inte är rätt. Du har minskat med 2,8 procentenheter! Och i ditt fall är det hela 5,8% Bra jobbat!

2010-10-13 @ 22:32:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0