Dag 97 - Lite mer positivism


Har verkligen låtit deppad på sista tiden och det har jag i och för sig varit också, men nu tänkte jag försöka mig på ett lite mer positivt inlägg för en gångs skull. Framförallt är det ju jättekul att höra hur jag inspirerar andra - trots allt gnäll!

Då det gäller motionen har jag ju som sagt inte varit speciellt aktiv på sista tiden. Men Cathrine har rätt i att man inte ska fokusera allt för mycket på de hinder man stöter på utan se framåt. Jag tänker så här, att under den ljusare och varmare delen av året kommer det alltid vara lättare och roligare att promenera och sköta motionen. På vintern är det inte bara sämre väder utan mörkret suger liksom musten ur en. Det känns som om det inte är lika många timmar på dygnet och att det är mer att göra både på jobbet och hemma.

Så om jag nu ska leva hälsosamt resten av mitt liv gäller det att hitta ett sätt som fungerar både med min vardag och mitt temperament. Visst går det att träna mycket och ofta under en kortare period då motivationen är hög men det gäller att inte lägga av eller ge upp om man inte klarar att hålla samma tempo då vardagen sätter in. Man måste sätta rimliga mål för sig själv helt enkelt. Har jag till exempel tid att promenera en timme varje dag? För det mesta har jag det men ibland är jag helt enkelt för trött. Eller så är vädret uruselt. Och om det blir för sent på kvällen ska jag då prioritera motionen och gå ut ensam eller tänka på min egen säkerhet? Om det nu inte blir någon promenad ska jag verkligen ha dåligt samvete eller istället fira att jag faktiskt går ut flera gånger i veckan? Något som jag inte gjorde tidigare... När det gäller Itrims pulspass tycker jag det är okej men inte speciellt roligt. Just nu är jag dessutom rädd för att få ont igen om jag går dit. Och med så många roligare former av motion tror jag knappast att det kommer bli mitt val av motion i framtiden. Jag börjar mycket hellre dansa igen eller kanske tar upp ridning, spelar badminton nån gång ibland och (förhoppningsvis) styrketränar.

Men om jag ska vara riktigt ärlig så kommer jag kanske aldrig bli en av dem som älskar att sporta utan får nöja mig om jag kan hålla mig på en nivå där min vikt och grundkondition är okej. Visst är det bra att Itrim sparkar igång oss men i slutändan måste den livsstil vi väljer fungera med vår personlighet och livssituation. Så jag vägrar ha dåligt samvete för att det blivit få kryss i min arbetsbok på sista tiden. Jag gör ett bra jobb med kosten, sömnen och egen tid (vila och meditation). Motionen och träningen är definitivt ett område för förbättring och där får jag prova mig fram för att hitta vad som funkar bäst för mig.

Kommentarer
Postat av: Amelie

Jag håller fullständigt med. Alla är olika och kan och vill träna olika mycket. Du ska fokusera på vad som passar dig bäst. Jag är själv inte jättepigg på itrims pulspass men gör det för att det är bra träning och effektivt med bara 30 minuter. :) Det är jättetråkigt att du varit lite deppig men hoppas det är övergående. Man är ju bara människa och då är man inte på topp alltid. Jag hejar på dig i alla fall, kram på dig!

2010-11-16 @ 20:43:23
URL: http://thereturnofamelie.blogspot.com
Postat av: Cathrine

Du är klok du! Så länge vi har målet i sikte så spelar det inte så stor roll vad man gör, hur lång tid det tar eller vilka kringelikrokar vi gör.

Mitt fokus är ett hälsosamt liv över tid, inte något mål med vikt eller antal träningspass egentligen, utan att det ska funka. Gå ner i vikt eller träna rejält en kort period är hyfsat lätt, det som är svårt för mig är att hitta en balans där jag inte ska jojja upp och ner.

Lycka till framöver!

Kram!

2010-11-18 @ 08:33:23
URL: http://happylainen.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0