Dag 98 - Gå dig smal, ingen myt

Det vet vi ju egentligen. Att om vi förbrukar mer energi så går vi fortare ner i vikt. Det handlar helt enkelt om plus och minus, dvs hur mycket vi äter och vad vi gör av med. Så för att peppa mig själv räknade jag ut den viktnedgång de dagliga promenaderna egentligen står för (i teorin och kanske inte alltid i praktiken). På en timmas promenad vilket i min normala takt ger ca 7000 steg så förbränner jag ca 250 kcal. På en vecka blir det således 1750 kcal eller ca 2.5 hg (7000 kcal/kilo fett). Om man dessutom lägger till tre pulspass i veckan á 300-400 kcal (lågt räknat då förbränningen beror på hur man tar i och vad man väger) så blir det kanske ytterligare 2 hg. Slutsatsen är att om man motionerar enligt Itrims rekommendationer så går man förhoppningsvis ner ett halvt kilo mer per vecka än om man bara följer kost- programmet. Och då pratar vi inte om hälsovinsterna man får från träning i form av bättre kondition, frisk luft, avstressande hormoner osv. Jag ska verkligen försöka påminna mig själv om detta varje gång det tar emot att gå ut. Dessutom har min deppighet på sista tiden säkert en hel del att göra med att jag inte promenerat lika mycket och att jag dessutom börjat äta igen. Spännande är också hur stor energivinsten är från promenader och daglig motion jämfört med den ombytta träningen, vilket dom ju pratat om flera gånger på gruppmötena. Och en annan sak som slår mig är hur mycket extra gott man kan äta för de här kalorierna den dag man ska hålla sig viktstabil. Två tusen extra kalorier att unna sig till fredagsmyset och lördagsmiddan är ju inte dumt!

Kommentarer
Postat av: Cathrine

Värsta bästa tänket! Jag gillar verkligen ditt resonemang kring vardagsmotionen! :0)

2010-11-18 @ 23:34:59
URL: http://happylainen.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0