Dag 103 - Att må bra inuti

God hälsa innefattar ju inte bara en god fysisk kondition utan även psykiskt välmående. Förmåga att hantera stress, god sömn och ett bra självförtroende är bara några bitar i detta pussel. I motsats till Xtravaganza så fokuserar Itrim väldigt lite på psykologi. Visst är det i grunden mat och motion som leder till viktnedgång men när det sen gäller att behålla de nya vanorna tror jag det är viktigt att ta itu med orsakerna till att det blev fel från början. Det kommer säkert diskuteras mer framöver men än så länge har det pratats väldigt lite om betydelsen av sömn, målbilder, stresshantering, känslomässigt ätande osv osv. Kognitiv beteendeterapi har ju visat sig vara en framgångsrik metod för behandling av övervikt så det är lite förvånande att Itrim inte nappat på det. De säljer visserligen en CD med några inspirerande suggestioner men min coach har inte precis rekommenderat den eller tagit upp dess betydelse på gruppmötena.


Eftersom jag en gång drabbats av utmattningsdepression vet jag hur viktigt det är att må bra inuti. Och jag har märkt att trots glädjen över att gå ner i vikt så skapar programmet även en hel del stress. Det är ju inte så konstigt för man genomgår väldigt stora förändringar på kort tid och skaffar sig även en rad nya "måsten". Dessutom skruvar man upp sin förbränning medan man i realitet svälter samtidigt. Det är ju just därför man kan drabbas av biverkningar och inte bör hålla på längre än 12 veckor. Och några få måste till och med avbryta på grund av fysisk ohälsa eller depressionsliknande symptom (vilket jag sett både i min Itrim-grupp och i andras bloggar). Man går ju ner en himla massa på kort tid och det är bra, missförstå mig rätt, men just därför är det extra viktigt att ta hand om sitt inre samtidigt. Att se till att varva ner ordentligt emellanåt samt jobba med sin självkänsla och orsakerna bakom sin övervikt. Som en del av detta satte jag upp ett nytt dagligt mål efter mina första 12 veckor, nämligen att försöka meditera 10-15 minuter varje dag. Jag tänkte att det blir ju ett lätt kryss i övningsboken men det har visat sig vara det svåraste! Tänk att det ska vara så svårt att ta sig tid att stänga dörren och sitta still en kvart. Men det visar samtidigt hur viktigt detta mål är. Kanske något för er andra att fundera över? Ni är så duktiga och motionerar flera timmar i veckan men hur duktiga är ni på att sitta ner och slappna av? Kram <3

Kommentarer
Postat av: Amelie

Du har så rätt! Jag har själv tänkt det där med att det är viktigt att må bra inuti också, och verkligen finna balans i sig själv. Men så prioriterar man bort de där studnerna för att fokusera på sånt som känns mer aktivt. Men jag ska skärpa mig! :)

2010-11-22 @ 21:25:52
URL: http://thereturnofamelie.blogspot.com
Postat av: Cathrine

Jag har också meditation/mental träning som en förbättring som jag ska köra varje dag. Och jag håller med dig fullkomligt - det är det svåraste!

Nu för tiden blir det oftast mental träning, det är enklare att lyssna till Uneståhl än att meditera och bara vara. Men jag kämpar vidare, jag också!

Kram!

Ps. Vad impad jag blir av att du orkade springa i tio minuter. Det ska jag också prova någon gång framöver! Jag tror att jag aldrig någonsin orkat det. Åtminstone inte i vuxen ålder.

2010-11-22 @ 21:38:46
URL: http://happylainen.bloggplatsen.se
Postat av: Luiza

Mycket tänkvärda ord!!!



Har du provat xtravaganza?

Jag var där på ett samtal en gång, men uppfattade det bara som skräp...Ett sätt att tjäna pengar och strunta fullkomligt i individen...

Itrim , ja, de tjänar pengar, det kan man inte komma ifrån, men det känns som att de går in på djupet lite mer...

Som sagt, bara en känsla jag fick...



Ha en riktigt bra dag, och tack för att du finns för mig =)!

Kram/

Luiza

Postat av: PhD

Hej min fina bloggvänner!

Vad kul att inlägget fick så mycket uppmärksamhet. Jag har inte provat Xtravaganza eller varit där för något möte. Har bara läst om deras program på nätet där jag fastnade för deras fyra ledstjärnor, Mental Träning, Mental Näring, Rörelseglädje och God Energi. De två sista handlar om motion och kost medan de två första handlar om att bygga självförtroende och att tillföra glädje och humor i vardagen men också vila och återhämtning. Lät bra i mina öron men hur deras program funkar i praktiken kan jag som sagt inte uttala mig om. Kram tebax och kämpa på!

2010-11-23 @ 10:39:20
URL: http://komitrim.blogg.se/
Postat av: Nina

Hej PhD!



Applåder till dig! Vilket insiktsfullt inlägg! Jag blev berörd. Precis så här kände jag med och dessa saker funderar jag också på…



Du ska ha stort erkännande och otrolig eloge för all den mödan och energin som du har lagt ner på det här och dig själv hittills! Ett viktigt beslut blev fattat och du är definitivt på god väg…



Må så gott nu i vintermörkret och jag önskar dig ett varmt lycka till även i fortsättningen, :)



/Nina

2010-12-01 @ 19:28:29
Postat av: marie

Itrim om något fokuserar på beteendeförändring, du verkar inte ha fått speciellt mkt information om hur itrim fungerar. Motiverande samtal, gruppträffar, hälsoanalyser och motionsanalyser är en stor del i deras program. Det finns en hel del forskning om itrims metoder med framstående forskare som tex claude marcus på överviktsenheten på karolinska sjukhuset. Jag kan rekommendera att du läser mer om itrim eller går på en informationsträff.



MVH marie

2010-12-14 @ 22:10:59
URL: http://mariejo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0