Snabbt

Snabbt är Itrims namn på den kostplan som innebär att man äter enbart måltidsersättningar under tio till tolv veckor. De första tre veckorna kallas för rivstart och innebär att man äter fyra VLCD (Very Low Calorie Diet) mål om 150 kcal per dag. Det vill säga 600 kcal om dagen. Efter det äter man istället LCD (Low Calorie Diet) mål som innehåller 200 kcal. Därefter börjar man introducera mat igen, fast i små portioner och eventuellt utan ris, pasta och andra energirika kolhydrater. Beroende på om man behöver gå ner mer kan man även fortsätta med måltidsersättningar fast då bara en eller ett par gånger om dagen.

De VLCD-produkter jag har att välja på nu i början är tre olika soppor (morot/ingefära, potatis/purjolök och kyckling), två shaker (skogsbär och choklad) och en gröt (äpple/kanel). Idag köpte jag morots- och kycklingsoppan, skogsbärsshaken och gröten. Har läst på andras bloggar att potatissoppan inte var god så därför hoppade jag den. Chokladshaken kanske jag provar senare.

Så hur känns det att leva på 600 kcal om dagen? Mina egna erfarenheter tänker jag beskriva här i bloggen men vad jag förstått från den information Itrim gett mig kommer de första tre dagarna vara värst. Därefter kommer fettförbränningen igång och de ketoser som bildas gör att hungerskänslorna dämpas. Och andedräkten gör att man inte längre behöver trängas på bussen! Som tur är får man tugga sockerfritt tuggummi i alla fall. Vatten är också viktigt och motverkar eventuella biverkningar. Jag ska som sagt försöka dricka 2.5 liter om dagen.

So far so good. Vi får se hur det blir i praktiken...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0