Varför Itrim?

Efter noggrant övervägande bestämde jag mig för att Itrim skulle få äran att hjälpa mig på min väg mot normalvikt och en ny hälsosam livsstil. Jag gillar att de fokuserar lika mycket på kost som motion och att de tänker långvarit (grundprogrammet omfattar ett helt år).

Jag har tidigare provat så gott som alla metoder som finns. Har haft framgång med Viktväktarna som med sina gruppmöten tvingar en till att skärpa sig i veckorna så man inte behöver skämmas vid vägningen. Det var första och enda gången som normalviktig. Jag var 22 år och gick ner 17 kilo på 17 veckor - som jag gick upp igen på mindre än ett år (troligtvis för att jag varit hungrig i sjutton veckor).

Då jag bodde i USA följde jag Atkins under en tid (kallas av någon anledning LCHF numera) och gick ner omkring 15 kg. Det jag gillade med den metoden var att man fick äta normala portioner mat och känna sig mätt mellan måltiderna. Det som var jobbigast var frukosten eftersom jag inte tycker om lagad mat på morgonen (speciellt inte bacon och ägg). Men i USA kunde man köpa äggvita på tetrapack, så min lösning blev smoothies till frukost gjord på just äggvita med frusna bär och lite grädde. Fungerade bra så länge jag bodde där, men sen kom jag hem till Sverige, mackornas och smågodisets land...

Det som jag tror gör att Itrims program kan fungera för mig är följande:

Personlig coach - som vet var ens styrkor och svagheter ligger. Tar bort anonymiteten jag upplevde i Viktväktarna, och betyder förhoppningsvis att det är svårare att "glida iväg" och avbryta programmet då det känns motigt.

Ekonomiskt bindande i ett år - eftersom man ändå betalar måste man ju se till att få valuta för pengarna. Och går dit!

Möten med fasta grupper - kommer förhoppningsvis betyda att man får dela denna resa med samma gäng. Opersonligheten hos Viktväktarna låg mycket i att man sällan såg samma människor två gånger. De flesta gick på sina möten olika tider varje vecka.

Cirkelträning i eget gym - med andra tjockisar eller före detta tjockisar. Och 30 minuter låter också överkomligt för en bra genomgång av både muskler och kondition. Ser fram emot att prova.

Snabb start - tufft men ger stor viktnedgång i början. Tror denna del är viktigast för mig som har så dåligt tålamod och lätt tröttnar. Hoppas bara att jag klarar det. Blir väl som att sluta röka antar jag. Ständigt sugen men det går över med tiden...

Har redan varit i kontakt med mitt lokala Itrim och ska dit första gången på onsdag. Första coach-mötet är på torsdag morgon och jag hoppas det blir min första dag på pulver. Fram till dess ska jag försöka hålla igen lite genom att följa handflate-metoden. Ägnade ju hela semestern till att glufsa i mig god mat så är inte precis sugen på något annat än att ta tag i det här nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0